Mini guide: Hua Hin med børn

SAM_1103

SAM_0620 SAM_0746

Samlingen af gode råd, tips og ideer til ferie i Hua Hin har egentlig lagt klar i mine kladder i evigheder. Det er jo ved at være et par måneder siden vi kom hjem fra Thailand, men nu har jeg altså nosset mig sammen til at klikke udgiv. Har du tilføjelser, ideer eller andet, så smid endelig en kommentar nedenfor, så andre kan få gavn af det 🙂 Vi brugte cirka 4 uger i Hua Hin. Størstedelen af tiden lagde vi ved poolen og fes den af, men vi kom da også en smule omkring. Inden og efter besøgte vi Bangkok – det kan i læse mere om HER. Vores rejse foregik i januar/februar. Vi har tidligere været i Thailand i både august og oktober, men en anden gang ville jeg klart gå efter nov/dec/jan/feb igen. Vejret var også godt i august, men der regnede hver dag, om end det var kort, men der var overskyet næsten hele tiden.

Om Hua Hin

Hua Hin er oprindeligt thaiernes egen badeby og selv de kongelige har sommer palads her. Med tiden er turisterne kommet til og området er fyldt med hoteller. Hua Hin er et dejligt sted at rejse hen med familien. Selvom der selvfølgelig findes natklubber osv, så er det ikke specielt udviklet. Thaierne har nemlig dømt dette som et familie område. Vi boede under dette besøg på Baan Sansuk, som ligger i udkanten af Hua Hin. Hotellet eller ferielejlighederne, som det nærmere er, synes vi fungeret rigtig godt til vores behov. Vi havde pools og strand lige ved hånden. Om end stranden nærmest ikke blev brugt, da pigerne var bange for de bitte små krabber, som færdedes dernede. Apropos stranden, så føre det mig til næste afsnit på dagsordenen.

Stranden i Hua Hin

Man nemlig vide, at det ikke er alle steder i Hua Hin, hvor der faktisk er en strand før over middag. Vores hotel lagde så tæt på havet, at vi må vente på at havet trak sig ud. Når det sker er stranden meget børnevenlig med lavt vand. Men vil man gerne starte dagen med at dase på stranden kan det være lidt et problem. På billederne nedenunder kan i se forskellen. Fra morgen stunden går havet helt op til hotelmuren, imens det er bred strand ved en 13-14 tiden.

SAM_0704 SAM_0629

Shopping & markeder i Hua Hin

Præcis som andre steder i Thailand bugner Hua Hin og omegn med markeder. Nogle for turisterne og andre for de lokale. Om ikke andet er mange af dem et besøg værd. Vi ynder at komme der for maden og ikke så meget for at handle. Og så er i begge, min mand og jeg, vist egentlig fan af markeder. Bare at gå at kigge og suge stemning til sig.

SAM_1048

Night market

Hver aften fra cirka 18-?. Mange gadekøkkener og kopi varer.

Morgen marked

Hver morgen fra kl 6-12. Mange boder begynder dog at lukke alle ved 10 tiden. Her handler thaierne frugt, grønt og kød. Jeg er svært begejstret for denne type markeder.

Cha-am Fresh market

Cha-am ligger cirka 30 km fra Hua Hin og er helt klart et besøg værd. Dette marked er ligesom morgen markedet i Hua Hin hovedsageligt besøgt af lokale, som handler dagens varer ind. Det er vildt spændene at gå på opdagelse imellem mystiske grønsager og fisk man ikke tidligere har set. Faktisk elsker jeg det.

Cha-am night market

Hver onsdag aften holdes der et kæmpe night marked i Cha-am. Det siges at være en af de største udenfor Bangkok her på egnen. Det var også enormt stort og udvalget af lokalt mad var rigtig godt.

Cicada market

Lagde faktisk næsten lige ved siden af vores hotel. Det består hovedsageligt at brugskunst, kunst og smykker. Er kun åben i weekenden. Jeg synes det lugtede langt væk af et marked skabt til turister. Lidt kedeligt. Men til gengæld lå der lige ved siden af noget spændene, nemlig Tamarind market.

Tamarid market

Hver fredag-søndag kl 18-?. Er placeret klods op ad Cicada market og det bedste ved dette må være madudvalget. Det bugner med små gadekøkkener, som sælger alt fra thai retter, til desserter og insekter, hvis man har mod på at prøve det.

Market Village

Et center, hvor det er muligt at købe en smule mærkevarer. Her ligger også et stort Tesco supermarked.

Hvor skal man spise i Hua Hin

SAM_0761 SAM_0766 SAM_0819

Faktisk spiste vi allermest på ovennævnte markeder og i gadeboder. Det var meget begrænset hvad vi satte fødderne i “rigtige” restauranter, men foretrækker man det, så er der massevis at vælge imellem. Både med thai og skandinavisk mad. Efter cirka 3 uger, hvor savnet til rugbrød blev en smule for stort, så slog vi et slag omkring en dansk restaurant, for det findes altså også.

Hvad skal man se i Hua Hin

Wildlife Friends Foundation (Rescue Center)

Overalt i byen reklameres der for Elephant villages, hvor det er muligt at få lov at ride på elefanter. I stedet for at støtte op om det, så gik jeg på google og fandt ud af, at der faktisk i rimelig afstand til Hua Hin ligger et rescue center for dyr, som er blevet dumpet af deres ejere, reddet fra turist industrien eller noget helt tredje. Der findes alt fra saltvandskrokodille, til elefanter og aber. Selvom det er en barsk omgang, at hører om hvilket liv mange af dyrerne har haft, så synes jeg det var enormt lærerigt og pigerne fik en oplevelse for livet. Vi var blandt andet var med til at give en elefant et bad. Ungerne elskede det og vi støttede en god sag. I øvrigt kan de arrangere afhentning på hotellet, så det er ganske let. Læs mere om det HER

SAM_0722 (1)
Madlavnings kursus

Rundt omkring i Hua Hin kan man komme på forskellige madlavningskurser og det er jo ingen hemmelighed, at jeg elsker at lave mad og i særdeleshed Thai mad, så det var et must at prøve. Jeg kan klart anbefale Hua Hin Thai Cooking Academy, som vi besøgte. Vi valgte ene undervisning og at lærer 5 retter. Det var vildt spændene, vanvittigt varmt at kokkerer under gasblus og så var det ikke mindst et fantastisk lækkert resultat, som kom ud af det. Man kan se mere om hvad de udbyder, samt reservere tid via deres hjemmeside HER. Vi lærte blandt andet en af mine favorit desserter, nemlig kokospandekager. Find opskrift HER.

SAM_1136
Abe bjerget

Monkey mountain ligger i udkanten af Hua Hin. Der er ikke så meget andet at se end aber. Dem er der til gengæld vanvittigt mange af. Jeg må indrømme, at jeg er en smule bange for dem, men er man frisk på at have en 20 stykker kravlende på sig, så kan man købe mad og fodre.

SAM_1218

Serværdigheder

Vores børn er stadig ikke så store, så vi tog egentlig ikke ud til seværdigheder. Det gemmer vi til, at de er lidt større. Men har man lyst og mod på at kaste sig ud i det er der f.eks. den gamle jernbanestation. Thaierne reklamere også for deres nye flodmarked. Vi har været der, før vi fik børn, og det er ikke noget jeg vil anbefale. Stedet er bygget til turister og mangler i den grad charme og sjæl. Besøg hellere et af de autentiske flodmarkeder tættere på Bangkok.

Hvor skal man bo i Hua Hin

Der findes alt fra backpacker værelser, hvor det er tæt på gratis at overnatte til 5 stjernede hoteller. Vi valgte som nævnt tidligere Baan Sansuk. Et trestjernet hotel. Under en tidligere ferie har vi boet på Anatara, som er 5 stjernet. De er beliggende i hver sin ende af byen (i udkanten). Hvis man hellere vil bo i midtbyen er dette også en mulighed. Men tiltrods for vi boede i udkanten savnede vi ikke noget. Vi spiste frokost og aftensmad ude hver dag. Der ligger nemlig massere af gadekøkkener langs vejen og man behøver altså ikke bevæge sig langt. Vil man gerne ind til byen snupper man bare en taxi, tuk tuk eller den lokale bus. Det er ret billigt.

Læs også // 7 tips til en vellykket flyrejse med småbørn // Hvad skal vi pakke? // En familierejse til Thailand på budget //Få råd til ferie tips//

Follow:
Share:

7 Comments

1. Katrine
    13. september 2017 / 8:03 pm

Hej Nanna, super indlæg. Vi overvejer Thailand til januar. Har i nogensinde været på Phuket? Ved nemlig ikke hvad defcerbeddt at vælge med en på 1 år.
    Hvor lang tid tager det til Hua Hin fra Bangkok?
    Hvor fandt i fly? Synes det lige nu er ret dyrt, og vil helst Emirates eller Thai Airways for ved servicen er i orden:)

• 14. september 2017 / 10:28 am

Hejsa Katrine,

Glæd jer – Thailand er fantastisk og et skønt sted at tage børn med til 🙂 Vi har været på Phuket i 14 dage, da tvillingerne var cirka halvandet år. Strandene er skønne der, men jeg må indrømme, at jeg synes det er enormt turistet der i forhold til Hua Hin. Eller det var det dengang. Det er jo nogle år siden efterhånden 🙂 Næste gang taler vi selv om Krabi. Der skulle være vidunderligt.
      Bangkok – Hua Hin tager, så vidt jeg huske, cirka 3 timer med taxi. Meget afhængig af trafik, for Bangkoks trafik er vanvittig. Vi fandt flybilletter igennem Expedia (læs mere om det HER, hvor jeg også beskriver vores budget)
      HER. Vi startede og sluttede med et par dage i Bangkok (mere HER) og var ret glade for den beslutning. Men det kommer selvføligelig også an på rejselængde osv. Og Bangkok enten hader eller elsker man vist 😉HER

2. Katrine
    14. september 2017 / 11:32 am

Okay, havde godt forestillet mig at det vil tage lang tid igennem Bangkok! Det er jeg ikke så varm på, da jeg ikke tænker vi skal være i Bangkok, da det skal være 100% afslapning og ikke storby stress. Det var derfor jeg tænkte at Phuket ville være bedre, rejsemæssigt. Må vi lige overveje😊
    Jeg har været i Krabi for 5 år siden, og var ikke vildt imponeret, men herfra var vi på Pipi-øerne, som virkelig kan anbefales:)

• 14. september 2017 / 4:56 pm

Vi synes også det var lækkert på Phuket, men savnede lidt det autentiske Thailand med markeder/madboder osv. Måske var det bare stedet vi var 🙂 Jeg har ellers kun hørt godt om Krabi.. hvad brød i jer ikke om?

3. Katrine
    14. september 2017 / 7:24 pm

Der er et rigtig skønt madmarked i Krabi, det var vi ret vilde med. Vi boede i Aonang, som jeg tror de fleste gør. Der var som sådan ikke noget galt, men var i længden måske lidt kedeligt, men vi var også det samme sted i 20 dage, dog rundt og se en masse. Men Aonang var blot en lang gade hvor der var en masse turister. For enden af stranden var der massage “by”, det var ret fedt:) men hvis jeg skulle dertil igen ville jeg tage ud på Pipi-øerne, for det er paradis. Ligesom Bali, der ville jeg opholde mig længst tid på Gili-øerne pga. det er så roligt. 🙂

Men har også hørt andre sige at Phuket er meget turistet. Så kan godt være at Hua Hin er bedst, da jeg og så er

• 16. september 2017 / 9:26 am

Jeg skriver Pipi øerne bag øret 🙂 Får en helt ustyrlig trang til at rejse afsted, nu når vi skriver om Thailand. Jeg elsker virkelig det land. Tak for tip om Krabi. Det er altid rart at høre lidt erfaring 🙂
      Jeg håber i får en skøn rejse 😀

4. Katrine
    14. september 2017 / 7:25 pm

Men har også hørt andre sige at Phuket er meget turistet. Så kan godt være at Hua Hin er bedst, da jeg også er mest til det samme som dig:) kommer nok an på priserne i sidste ende.