Miniguide: Færøerne med børn

Færøerne med børn Færøerne Færøerne med børn FærøerneVi har talt om, at besøge Færøerne med børn – ja og Island og Grønland i evigheder. Men hver gang bliver drømmen skubbet til side for en varmere destination, som typisk koster mindre at besøge. Det er nemlig forholdsvis dyrt, at komme til Færøerne, synes vi, og nu hvor vi så har været der, har de tanker så ændret sig. Det er stadig i den dyre ende af hvad vi normalt finder af ferie. Men det er hver en øre værd.  Men det ved man jo selvfølgelig ikke på forhånd.

Med det sagt er vi alle så glade for, at vi tog chancen og susede afsted. Vi er alle enige om, at det hverken var første eller sidste gang, at vi besøger Færøerne med børn. Oplevelsen var overvældende. Naturen er fantastisk og færingene hjælpsomme og enormt søde.

En del af jer har spurgt til vores rejsebudget til Færøerne og selvom jeg ikke umiddelbart tænker, at det er så brugbart, da prisen selvfølgelig afhænger en del af både valg af overnatning, transportform og tid på året, og dermed er meget foranderligt, så må i selvfølgelig hjertens gerne se vores alligevel. Blot hav i mente, at det blot er et eksempel på hvordan et budget kan se ud.

Budget for vores rejse til Færøerne med børn

Dette er et eksempel på en ferie i april måned. Vi er en familie på 6 personer – 2 voksne og 4 børn.

Flybilletter tur/retur købt via Expedia for 12.338,-.

Vi er, som nævnt, 6. Den mindste sidder dog stadig på skødet og kostede derfor kun et gebyr på et par hundrede kroner. Vi fløj Aalborg/KBH/Vagar ud og Vagar/Aalborg hjem. Det er også muligt, at sejle til Færøerne fra Hirtshals.

Vi lejede en villa hele ugen. Den kostede 1093,50 pr nat. I alt 7.654,50,-. Men da vi havde en god slat Expedia rewards point endte det faktisk med, at koste os 0 kroner. Havde vi ikke haft denne mulighed havde jeg set mig lun på en “fiskehytte” på Airbnb. Det skal vi klart prøve næste gang.

Billeje 7 personers bil for hele ugen inklusiv autostol og udvidet forsikring med lav selvrisiko. 6.749,40,-.

Vi lejede igennem Rent your car og prisen her var langt den laveste, som jeg kunne opstøve. Men hav i tankerne, at vi er 6 personer og derfor ikke kan leje en almindelig størrelse bil. Det påvirker selvfølgelig prisen.

Det var i øvrigt ganske let, at hente og aflevere bilen, da det foregår lige udenfor lufthavnen. Oveni prisen kommer kørsel i tunneller. Den pris afhænger selvfølgelig af hvilke du kører igennem og hvor ofte. Igennem Rent Your Car afregner du blot med dem efterfølgende.

Samlede rejseomkostninger for en uges ophold på Førøerne 6 personer 26.741,90. Men pga vores rewards point kostede det os i stedet 19.087,40. Oveni kommer selvfølgelig lommepenge og madbudget.

Vi har brugt mere end hvad vi sædvanligvis bruger på en uges ferie, men det er også en ferie, som ikke kan sammenlignes med noget, som vi tidligere har prøvet.

Hvad skal vi se på Færøerne med børn?

Færøerne består, som navnet antyder, af mange forskellige øer. Nogle lettere fremkommelige end andre. Derfor er det også en god ide, at planlægge en ø ad gangen. Selvom afstandene ikke er enorme, så endte vi stadigvæk med, at køre omkring 700 km.

Torshavn

I Torshavn er det meste liv omkring havnen. Jeg har ladet mig fortælle, at man kan købe frisk fisk direkte fra fiskebådene, men vi forsøgte nu ikke. Ved havnen ligger Tinganes, som er kendt for sine smukke røde træhuse. Det var her vikingerne i sin tid holdte tingmøder på klipperne. Nu holder det færøske parlament til der.

På en lille bakke, også ved havnen i Thorshavn, ligger Skansin skanseanlæg, som også er fyldt med historie.

Er du mere til shopping kan du besøge SMS storcentret eller de mange hyggelige butikker. Mere om dem i et afsnit længere nede.

Til en gåtur i smukke omgivelser kan jeg anbefale, at tage til det lille vandfald Svartafoss, som ligger i naturskønneomgivelser med mulighed for en lille gåtur. Og har du mod på endnu et smukt lille vandfald, så ligger Týggjará lidt udenfor Torshavn.

Øen Vagar

Her besøgte vi Gásadalur. For at komme til Gásadalur skal man igennem en tunnel i et bjerg. Inden tunellen kom til, så måtte postbuddet vandre over bjerget tre gange om ugen, for at levere post. Det er muligt, at vandre postmandens rute. Men vi tog altså den lette variant og brugte vejen gennem bjerget. Så snart du er ude af tunnelen kan du spotte Gásadalur, men inden du når til den lille by, så ligger vandfaldet Múlafossur ned ad en grusvej på venstre hånd. Det er et fantastisk syn, da vandet løber direkte ned i havet. Du kan parkere bilen cirka 100 meter fra vandfaldet, så det er også en let tur med børn.

Færøerne Múlafossur

I selve bygden Gásadalur ligger den lille cafe Fjorooy, hvor du kan få et lækkert stjerneskud eller smage lidt mere lokale retter, som ræst suppe eller skerpikød.

Inden man når tunnelen til Gásadalur kan man man ude i vandet spotte Drangarnir (klippen med hullet) ude i vandet.

Færøerne

Det er også på Vagar, at man kan vandre ud til Trælanipa langs søen Sørvagsvatn. Eftersigende en helt fantastisk tur, hvor udsigten over søen løber ud i haven. Vandfaldet Bøsdalafossur løber også ud i havet her.

Men da det tager et par timer, at gå frem og tilbage vurderede vi, at børnene var for trætte og sprang denne tur over.

I stedet besøgte vi Trøllkonufingur, som er en spids klippe, som strækket sig op ad havet. Jeg kan snildt forestille mig, at den kan se mystisk og måske endda en smule uhyggelig ud i tåget vejr, som der ofte er på Færøerne. Men vi så den i fuld solskin og selvom det var drønsmukt tog det nok lidt af mystikken af troldekonensfinger.

Man kan i øvrigt parkere cirka 150 meter derfra, så turen er meget overkommelig også med børn. I bygden Sandavágur, hvor troldskonens finger ligger er der en lille cafe kaldet Fiskastykkid. Den er eftersigende drøn god.

Færøerne troldkonens finger

Mykines

Kan man enten nå med en lille passagerfærge eller helikopter (se længere nede). På Mykines holder søpapegøjerne til. Når altså det er sæson. Det var det ikke under vores tur, så vi har besøges på Mykines tilgode.

Øen Streymoy

Kort inden bygden Tjørnuvik finder man Færøernes højeste vandfald. Fossa. Det ligger lige i vejsiden, så faktisk kan man ikke undgå, at komme lige forbi på turen til Tjørnuvik. Hvor bredt vandfaldet er afhænger af. hvor meget regn der er kommet. Og karakteren af vandfaldet afgøres også af vejret. Vi kom på en dag med roligt vejr, men jeg har også set billeder fra stormfulde dage, hvor mange næste ikke kan se, at det er samme sted.

Færøerne

Vi kørte herefter videre til Tjørnuvik, hvor vi gik en tur på den lille strand og havde en fantatisk udsigt til de to fritstående klipper Risin og Kellingin.

Øen Eysturoy

Du kan enten komme til Eystoroy fra Streymoy via den gratis bro eller via Eysturoyartunnilin, som er ganske ny og indeholder verdens første undersøiske rundkørsel. Den koster 175 kroner pr vej.

Vores destination var Førøernes højeste bjerg Slætteratindur. Og sikke en tur derop med hårnålesving og vidunderlig udsigt. Lige til, at få pulsen lidt op. Man kan køre det første stykke op, men det sidste stykke skal vandres op ad et forholdsvis krævende stykke. Den del sprang vi over. Det pissede ned fra oven, var meget tåget og blæste en halv orkan, så det virkede ikke fristede på det tidspunkt, at slæbe fire 4 med.

Fra Slættenratindur kørte vi videre mod Gjógv og her fandt vi så det sted, som vist blev lidt af en favorit for mig. Det var ikke så meget de farverige huse, som fangede mig, men nærmere slugten. Den går fra byen ud i havet og er betagende smuk. Langs slugten går en sti op til et udsigtpunkt. Her står Mary’s bænk. Og den skal du ikke snyde dig selv, for et besøg ved. Her er drønsmukt og jeg har ladet mig fortælle, at søpapegøjerne holder til i klipperne, når det er parringssæson

Færøerne med børnFærøerne med børn Færøerne Gjógv Færøerne Gjógv

Hvad kan man lave indendørs på Færøerne med børn

Akvarium Føroya Sjósavn

Måske det mindste akvarie, som findes. Ganske hyggeligt og børnene kan se hvad der gemmer sig under havets overflade.

(Kun åben lørdag/søndag fra 14-17. Find mere information HER)

Kunstmuseum

Her nåede vi ikke forbi, men jeg har hørt godt om stedet. I forhallen er der nemlig borde med sjove og kreative aktiviteter, som kan bruges af børn og voksne ganske gratis.

(Åben Tirsdag – søndag kl. 13.00 – 16.00. Mere information HER)

Natur og kulturhistorisk museum

Fine udstillinger, som fangede både børn og voksne. Især hval skeletterne.

(Tors-søn 13-17. For mere information læs HER)

Udendørs aktiviteter for børn og voksne

Fjallaross

Tilbyder ridning på vaskeægte færøske ponyer. Dem er der under 100 af og der foregår et stort avlsarbejde, for at bevare racen. Rideturerne, som de udbyder er blandt andet med til, at tjene penge til den bevaring. Vores piger red “The mountain Experience”, som er en cirka halvanden times ridetur i bjergene og kostede 500 pr snude. Det var en kæmpe oplevelse for dem og kan klart anbefales når du rejser til Færøerne med børn. Læs mere HER.

Legepladser

Besøgte vi ikke rigtigt så mange af. Men i hjertet af Torshavn, lige overfor turistkontoret, ligger legepladsen Grasagardur. Der er trampoliner, klatretårne, gynger og en rutchebane. Og hvis du har madpakke med er der bænke.

Helikopterflyvning

Fordi Færøerne består af så mange øer og infrastukturen kan være besværlig er det muligt, at flyve med helikopter til en meget favorabel pris, da flyvningerne er statsstøttet. Du kan se flyveplanen HER. Vær opmærksom på, at turnere kun kan bookes en uge frem og, at det kun er muligt at flyve en vej pr dag. Vores afgang blev desværre aflyst pga dårligt vejr.

Shopping i Torshavn

Genbrugsbutikker

Jeg er jo en sucker for genbrugsbutikker og det er altså ikke blevet mindre af, at besøge Færøerne. Genbrugsbutikkerne er simpelthen et sandt Mekka for uld strik elskede individer, som mig. Jeg fandt simpelthen så meget strikket guld til ingen penge.

Færøerne Færøerne Færøerne med børn

Folkekirkens Nødhjælp Genbrug

Ligger på havnen i Torshavn. Jeg synes priserne var lidt højere end i andre butikker og, at udvalget ikke skiftede på samme måde.

(Man-fredag 11.00-17.30 og lørdag 11-14)

Røde kors

Desværre blev vi her mødt af en låst dør og det viste sig, at åbningstiderne på google ikke passer. De er kun åbne om lørdagen. Men jeg har ladet mig fortælle, at der er så mange gode kup, at gøre sig, at der ofte er lang kø, når de åbner om lørdagen.

(6, 100 Stiðjagøta, Tórshavn, Færøerne – 10-15 lørdag)

Blå kors

Her var jeg inde flere gange under vores besøg og hver gang blev jeg mødt af det sødeste personale, som hver gang sendte mig ovenpå, hvor de helt friske indlevering, som endnu ikke havde nået butikken var. Det var en ren fornøjelse, at komme på besøg. Her vil jeg klart anbefale jer, at smutte forbi flere gange under et besøg.

Niels Finsens gøta 20, Tórshavn 100, Færøerne

Røde kors

Ligger ganske tæt på havnen inde i Torshavn. En ganske lille butik, men nok den med det største udvalg af lækkert strik, som jo netop var det jeg jagtede.

(10, 100 Bryggjubakki, Tórshavn, Færøerne – åben onsdag, tors, fred 13.30-17.30)

Færøerne Torshavn

Tinghúsið á Hjalla (loppemarked)

Her nåede vi ikke fordi, men jeg blev tippet om stedet af flere lokale, så jeg synes alligevel, at jeg vil dele tippet med dig.

(Dugni, á hjalla 5a, 110 Tórshavn, Faroe Islands – 13-17)

Butikker

Gudrun og Gudrun

Her finder du de verdensberømte strikketrøjer. Hvis du har set Forbrydelsen og Sofie Gråbøl i en smuk stjerne strik, så ved du nu hvilken jeg taler om.

Priserne i Gudrun & Gudrun forvirrede mig lidt i starten, da jeg hjemmefra havde set, at prisen på en stjernetrøje var 2.875. Men da vi kom til Færøerne var prisen pludselig 2200. I selve butikken koster den da også 2200,-. Så bor/er man ikke på Færøerne er strikkene altså betydeligt dyrere.

I butikken kan man få yderligere 15%, som ikke Færing, fordi det er muligt, at handle taxfree ved køb over 300,-. Eller det vil sige, at man får et stempel bagpå sin kvittering og i lufthavnen, når man rejser hjem, kan man så få pengene retur.

Det benyttede jeg mig selvfølgelig af og fandt så ud af, at man i lufthavnen får hele 18% på det udvalg de har (som selvfølgelig er de mest populære styles fra Gudrun & Gudrun, inklusiv stjernetrøjen). Det skyldes, at taxfree programmet tager en fee, som der ikke tages i lufthavnen.

(13 Niels Finsens gøta, Tórshavn 100, Færøerne – mandag-fredag 10-17.30)

Öström

På havnen i Torshavn ligger også Öström, som jeg også synes er et besøg værd, omend priserne er i den højere ende, så findes der et lækkert udvalg af strik, fåreskind og fine souvenirs.

Spisesteder på Færøerne

Her er nogle af de steder vi spiste på vores rejse til Færøerne med børn.

Kafe Kaspar, som servere lækre bagels og burgers.

Cafe Paname, som er det hyggeligste lille sted i Torshavn med græs på taget og et simpelt menukort med sandwichs.

Cafe Fjorooy, som ligger ganske tæt på Múlafossur og derfor er oplagt, at besøge, når du er på de kanter. Her kan du prøve nogle traditionelle Færøske retter eller blot et lækkert stjerneskud.

Fiskastykkid – menuen ser helt fantastisk ud og vi fik stedet anbefalet af flere. Vi skal klart herhen på vores næste besøg.

Fisk & Kips – en lille biks tæt på havnen, som servere det mest fanatiske fish and chips. Det har de i øvrigt gjort i mere end 60 år.

Bitin – her fik vi stjerneskud med håndpillede rejer på surdejsbrød. Det smagte fantastisk.

Gomagott – her finder du lækre kager, te, chokolade og andre delikatesser. Prøv endelig kokusmarengs, som vi her i Danmark kalder Færøsk æblekage.

Færøerne Færøerne

Og husk, når du er på Færøerne er det obligatorisk, at prøve Sisu sodvand, som minder lidt om citron lemonade og selvfølgelig Djupur og Bingo slik, som egentligt er islandsk, men ligesom hører sig til.

Vores ugeplan for Færøerne med børn – hvad vi så og oplevede

Første tip må være, at vær fleksibel. Vores plan ændrede sig hele tiden. Vejret er nemlig meget omskifteligt på Færøerne. Derfor ændrede vi planer, når muligt, så de passede bedst til vejret. Og husk endelig, at tjek åbningstiderne.

Lørdag

Øen Streymoy – Bygden Saksun (stenhuse) og bygden Tjørnuvik (fossa største vandfald på Færøerne)

Sms storcenter torshavn.

Søndag

Øen Eysturoy – højeste bjerg og farverig by (Gjov – Marys bænk. Lidt højere op kan man se søpapegøker)

Akvarium (åben 14-17)

Natur og kulturhistorisk museum (13-17)

Take-away fra Fisk og Kips

Mandag

Shopping torshavn (genbrugsbutikker)

Cafebesøg – Paname i Torshavn

Ridning på Færøske ponyer hos Fjallross

Tirsdag

Øen Vagar – vandfaldet Mulafossur, Cafe Fjorooy,  Bøsdalafossur/Sørvagsvatn og klippen Trøllkonufingur. Spise på Fiskastykkid bagefter (desværre lukket, da vi var der).

Drangarnir – klippen med hul i ses på vej til Mulafossur.

Onsdag

Týggjará Waterfall

Svartafoss Waterfall

Vi skulle have været på helikoptertur fra Torshavn/Klaksvig (og med bussen tilbage 400/4o1 – se køreplan her)

Men i stedet blev det frokost fra Bitin, besøg på turistkontoret, for at købe fåreskind / Öström, strik fra guldrun & Gudrun, kage fra gomagott,

Torsdag

Torshavn – havnen, shopping, de røde huse, genbrugsbutikker.

Frokost på Kafe Kaspar

Jeg har med garanti glemt, at nævne 100 ting. Vi oplevede simpelthen så meget, på ganske kort tid, at det faktisk var en smule overvældende. Men lad mig vide, hvis du har spørgsmål ellers må du endelig dele i kommentarfeltet, hvis du kigger inde med skønne tips til Færøerne.

LÆS OGSÅ DEL TO – VORES ANDEN REJSE TIL FÆRØERNE

Follow:
Share:

8 Comments

1. 10. april 2022 / 10:14 pm

Ser ud til, I har haft de dejligste oplevelser – virkelig flotte billeder. Elsker papegøjekoppen btw.💜

• 12. april 2022 / 5:47 pm

Det var SÅ fantastisk 🙂
      Den er virkelig også sød. Havde lyst til, at købe en i hver farve 😉

2. Tanja
    20. juni 2022 / 1:33 pm

Hvor gammel var jeres yngste, da I var afsted? Kunne man have klapvogn med på ture – eller er det helt umuligt?

• 7. juli 2022 / 8:14 pm

Han var halvandet år 🙂 Vi havde ikke klapvogn med, men bæresele. Nogle steder kan man ha’ klapvognen med, andre ikke.

3. Dorte Jensen
    20. juli 2022 / 1:30 pm

Hej Nanna
    Hvor har du købt det fine krus med søpapegøjer henne?
    Er pt. i Thorshavn og kunne godt tænke mig at få det med hjem🤩
    Mvh. Dorte

• 16. august 2022 / 7:14 pm

Undskyld – jeg havde simpelhen overset din besked! 🙂 Jeg håber, at du fandt kruset? Jeg købte det hos Öström.

4. Hanne kleberg
    9. oktober 2022 / 3:58 pm

Tak for de smukke billeder fra en storslået natur. Havde I tænkt på, at sejle til Færøerne, og tage Jeres bil med? Venlig hilsen Hanne

• 12. oktober 2022 / 5:08 pm

Selv tak da 🙂
      Ja, det havde vi, men vi blev enige om at hoppe over. Dels pga prisen og dels pga tiden det tager. Men vi vil gerne prøve en dag 🙂