En nat på en flydende hytte i Sverige

Naturbyn - flydende hytteNaturbyn floating cabin de638c92-34d1-4623-be8f-4fd4532e98e6

Overskriften snyder en tand, for faktisk havde vi to overnatninger på den mest fantastiske hytte midt på en sø i Sverige. Og ja du læste rigtigt. Hytten flyder i bugten på Eldan – en skøn sø – og er en del af Naturbyn, som ligger i det sydlige Sverige (Värmland). Naturbyn er en helt unik gemt perle med tonsvis af charme, personlighed og involvere med garanti en oplevelse for livet. Det fik vi uden tvivl og jeg vil anbefale stedet til alle jeg fremover møder på min vej. Det kan bare noget helt specielt og alle burde unde sig selv præcis den oplevelse. Jeg faldt ved et tilfælde over Copenhagen Wilderness billeder af stedet på Instagram. Eller havde vi aldrig fundet det. Så nu spreder jeg igen ordet videre.

Floating Lake cabin - flydende hytte Naturbyn sverige

Naturbyn

Udover en flydende hytte findes der også træhytter langt over jorden og også ganske almindelige træhytter beliggende på jorden. Alle med fantastisk udsigt over søen Eldan og omgivet af en skøn fyrskov. Naturbyn er uden elektricitet, vand kommer fra en kilde og WIFI er en by i Rusland.

a7fa81d3-0a53-47a1-81d9-6db72825e91c

Thomas, som ejer Naturbyn, har selv bygget alt. Ved egen håndkraft. Faktisk startede han for 20 år siden og jeg er dybt imponeret over hans evne og kreativitet. Ovenikøbet er Thomas en enormt hyggelig gut og vi blev mødt med rundvisning og introduktion til hele Naturbyn, da vi ankom. En joke eller to klemte han også ind og jeg må sige, at han lagde vores besøg ud med en enorm hyggelig stemning.

Og netop Thomas personlighed og humor skinner igennem i Naturbyn. Små hyggelige skilte og jokes.a3207c65-4dfe-4fe4-b782-173980af9252

Ifølge Thomas selv har fælden dog slået fejl – den virker simpelthen ikke 😉

635bd3aa-6d46-4e71-a8b0-4a0337adc943

Jeg elsker den slags og synes det giver så meget personlighed.

Vi var heldigvis med vejret og havde faktisk over tyve grader, imens vi var istedet. Så heldig er man nok ikke så ofte i starten af maj. Men regnvejr eller kulde ville nu heller ikke afholde os fra at komme igen. Faktisk overhovedet ikke. Vi missede nemlig dis på søen og det ville jeg så gerne ha’ set.

Stenovn

I selve Naturbyn er udover hytter til søvn, også udendørs køkken, bålsteder, stenovn, vildmarksbade (tilkøb), sauna lige ned til søen, toiletter og bad. Når jeg skriver bad er det dog ikke i moderne version.

Kedel-varmt-vand-bad-vildmarken

Det er på gammeldagmaner med stor kedel med en brændekammer i bunden, hvor man tænder op. Det går overraskende hurtugt at varme vandet og efterfølgende kan man gå ind i en lille hytte og pumpe det varme vand op i et rør og ud af en bruser.

Den flydende hytte

Nuvel, nu var det jo netop den flydende hytte vi havde valgt at overnatte i og lige netop den, som mange af jer har spurgt ind til på Instagram, hvor jeg heftigt har delt ud af vores oplevelser. Under mine højdepunkter har jeg samlet mine stories, hvis i gerne vil se videomateriale.

Flydende sø hytte sverige

Floating lake cabin ligger, som nævnt, i en lille bugt i søen Eldan og man kan kun komme til den med kano. Hytten indeholder alt man skal bruge under opholdet og det er således ikke nødvendigt at forlade den. Selvfølgelig gjorde vi det alligevel. Vi sejlede en del i kano, fiskede og besøgte også lejren på den anden side for et varmt bad. Bad er der nemlig ikke på den flydende hytte, men man er jo også omgivet af søen, som klart ligger op til en dukkert. Og jeg var da også i, ganske kort, under skrig og skrål. Det var pænt koldt, skal jeg hilse og sige.

54398dc3-7bc0-40e3-bf98-b18525b47549Naturbyn

Hytten er kun forankret i en side, hvilket vil sige at den konstant er i bevægelse og udsigten dermed også konstant skifter. Det er særdeles fantastisk at stå op til en anden udsigt, end man gik i seng til.

På verandaen eller dækket om man vil, er der indbygget bålplads med bord og bænke. Bålpladsen har gryder og stegepande samt en kande til opvarmning af vand og brænde. Skal man bruge mere brænde henter man det blot på land. Der er også service (tallerkner, bestik, knive osv). Altså er der ikke nødvendigt at medbringe. df549ca1-daf8-4171-beaf-e2f48c6c5d47Morgenmad på bål

Indendørs er der en dobbeltseng og en sofa, som kan transformeres til køjeseng til børn. Altså er der 4 sengepladser – 2 voksne. Alle i samme rum. I var mange der spurgte om man kan tage børn med. Det ville vi godt turde. Måske lige med en lille sikring i form af redningsvest i forhold til alder. Og selvfølgelig med det forbehold, at man nok får mest ud af det med lidt større børn. Vores børn ville simpelthen elske det. De er i øvrigt 2 x 6 (lige om lidt) og 3 1/2 år.

Foran dobbeltsengen ud mod bålpladsen er der panoramavinduer, som gør at man nærmest er “i” søen konstant. Selv, når man er kravlet til køjs.

f3b9fcce-e9ec-4628-92e3-09f0150523a5Naturbyn sverige

Aftenskumringen versus dagslys

Naturbyn

Hytten indeholder også brændeovn, et lille bord plus bænk samt “køleskab”, som holdes koldt med is. Det kigger Thomas forbi og skifter en gang om dagen. Der er heller ikke elektricitet, så lys kommer fra petroliumslampe samt stearinlys (som er i hytten).

dcd21e54-38a2-44ac-addd-aa2345bee8b9

Der er også toilet. Et lille og privat kompost et af slagsen. Det vil sige at man blot strøer savsmuld over, når man er færdig. Det fungere så fint. Og toiletpapir er også i hytten.

Vi medbragte:

• Sengelinned (det kan man også leje)
  • Håndklæder og viskestykker
  • Fiskeudstyr
  • Mad & drikke (husk at tænke alle måltider ind)
  • Tændbriketter
  • Spil til underholdning
  • Powerbank (ingen elektricitet og jeg bruger min telefon til kamera)

Det kostede opholdet – samt transport

Overnatningen i bådhytten kostede 2.195 svenske kroner pr nat. Det kan lyde af meget, men oplevelsen er hver en øre værd. Jeg er ikke sikker på om prisen stadig er den samme, da jeg bookede allerede før jul. Det var Dans julegave og fødselsdagsgave. Og jeg kender ikke prisen på de andre overnatningsmuligheder – jeg mindes dog, at bådhuset var den dyreste overnatning. Men i kan besøge Naturbyns hjemmeside og finde alt info ved at taste dato og type af hytte HER.

Vi tog StenaLine fra Frederikshavn til Gøteborg. Fra Gøteborg til Naturbyn er cirka 2 timer og 45 minutters kørsel. Priserne på færgebilletter variere lige fra nogle få hundred kroner til den anden side af tusind, så det kan betale sig at planlægge en smule efter det.

Nice to know

• Der er kun redningsveste til voksne i lejren
  • Nærmeste købmand er 2 km væk (vi besøgte den ikke, så jeg kender ikke størrelse. Men Thomas anbefaler, at man medbringer mad og drikke)
  • Der er mobildækning (jeg har Telmore)
  • En overnatning er for lidt. Book mindst 2. Vi ville gerne have haft en dag mere.

Jeg har forsøgt at komme hele vejen rundt, men jeg har med garanti glemt et eller andet, så kom endelig med spørgsmål.. gerne her på bloggen, så jeg kan give et fælles svar 🙂

Follow:
Share:

6 Comments

1. 13. maj 2018 / 11:23 pm

Altså wauw jeg er bare vild med det!!!!! Det MÅ jeg bare prøve med Tim ❤️
    Tak for kigget med på jeres lille ferie.

• 14. maj 2018 / 8:11 am

Det skal i gøre – det er klart en tur man aldrig glemmer <3

2. Tina
    14. maj 2018 / 10:33 am

Hvor inspirerende:-)
    Det gad jeg godt. Gode billeder og godt indtryk du giver.
    Fed idé med en flydende hytte:-)